Oro. Personalen på Happy Homes känner oro över minskat antal kunder i och med vägavstängningen. Från vänster: Marcus Pettersson, Per Olsson och Magnus Lindestreng.

Vägavstängning rör upp känslor i Bålsta

En del av Stockholmsvägen i Bålsta är avstängd fram till i slutet av juni och flera företag upplever att kunderna har svårt att ta sig till dem.
– Det är otydligt vad som gäller för våra kunder när de ska hit och vi har färre kunder än normalt, säger Per Olsson på Happy Homes.

Publicerad Senast uppdaterad

För färghandeln Happy Homes är våren vanligtvis den bästa tiden. Men deras nuvarande siffror är inte alls vad de brukar vara.

– Visst, vädret har inte varit så bra, men siffrorna är avsevärt lägre än vanligt och många kunder kommer in och uttrycker frustration över att ta sig hit.

Missvisande skyltning för att folk vänder om

Happy Homes har även en DHL och Bring service Point, och många som hämtar paket hos dem.

– De orangea uppsatta pilarna och skylten i rondellen som påvisar återvändsgränd och att vändplan saknas, är väldigt missvisande och gör att folk inte tror de kan köra där och istället vänder om, säger Per Olsson.

En sträcka på 240 meter av Stockholmsvägen mellan Runbrovägen och Kapellvägen stängdes av i början av mars och beräknas vara klar först i mitten av juni.

– Självklart förstår vi att detta måste göras – all respekt för det – men en tydligare dialog med kommunen i ett tidigare skede hade varit önskvärd. Det hade varit bra om man tydligt hade skyltat upp att det går att ta sig till de drabbade företagen och ännu bättre hade det förstås varit om man liksom tidigare istället hade gjort en passeringsväg med rödljus växelvis. Det finns ju andra alternativ än det nuvarande som hade varit bättre både för oss företag och bilisterna som nu tvingas köra långa omvägar, säger Per Olsson.

"Hade gärna sett en annan lösning"

Även den kinesiska restaurangen Winnergarden har påverkats av avstängningen.

– Vägarbetena har drabbat oss hårt och vi har tappat mycket omsättning. Det finns en rädsla för att situationen ska förvärras, vilket gör det svårt för vår restaurang att hålla sig flytande. Vi småföretagare klarar inte av en så lång tid på runt 100 dagar av intäktsbortfall, säger Xuizhi Chen, ägare av Winnergården. 

Att förlora kunder är lätt, men att få tillbaka dem är svårt och tar tid, menar hon.

Kundtapp är något OKQ8 i Bålsta också oroar sig för, och redan ser tecken på. Anita Karlsson, säljchef på bensinstationen på Stockholmsvägen, menar att avstängningen har en stor påverkan då kunderna måste åka runt hela Bålsta för att kunna tanka vilket även påverkar antalet kunder de nu har.

– Vi är oroliga för att det här ska dra ut på tiden och får påverkan även under sommaren. Vi hade gärna sett en annan lösning där man inte klippte framkomligheten helt, men det är svårt att uttala sig om hur det skulle gå att lösa på ett annat sätt, säger hon.

Powered by Labrador CMS