Teater Spotlight sätter ljuset på bemötande inom äldrevården
Nyligen besökte Teater Spotlight Bålsta med sin föreställning ”Finn 25 fel” – en uppskattad utbildning som väcker både skratt och eftertanke. ”Bemötande är nyckeln till trygghet och livskvalitet för våra äldre”, säger skådespelaren Louise Stenbro.
Teater Spotlight arbetar med humor och värme med teater, diskussion och interaktivt deltagande från publiken som verktyg, för att utbilda personal inom äldrevården.
Förra veckan besökte de Bålsta för att hålla sin uppskattade utbildning ”Finn 25 fel” – en föreställning som väcker både skratt och eftertanke.
Det vi lyfter är baserat på verkliga händelser, och många av misstagen är sådana vi själva har gjort under vår tid i vården
Egna erfarenheter
Teater Spotlight drivs av skådespelarna och tidigare undersköterskorna Louise Stenbro och Ingela Comeau. Deras föreställning ”Finn 25 fel” bygger på erfarenheter från deras tid inom äldrevården.
Utbildningen, som Håbo kommun satsar på för sin äldreomsorgspersonal, består av både teater och interaktiva diskussioner.
– Vi vill få personalen att reflektera över sitt bemötande och ge dem nya perspektiv på både yrkesrollen och vårdtagarens situation, förklarar Louise Stenbro.
Skratt – och bestörtning
Föreställningen inleds med en scen från ett hemtjänstbesök hos Lilly, där undersköterskan Nettan introducerar en ny kollega, Nazarina (spelad av Viveka Solér).
Bemötandet som visas är allt annat än professionellt, vilket väcker både skratt och bestörtning i publiken.
– Vi blandar komik och tragik för att beröra och engagera, berättar Louise Stenbro. Efter föreställningen diskuterar vi de brister som visas och återskapar ett mer värdigt och positivt möte mellan Lilly och personalen.
Teater Spotlight har funnits sedan 2005, och sedan två och ett halvt år tillbaka arbetar Louise Stenbro och Ingela Comeau heltid med utbildningarna. De reser över hela Sverige och har två till tre föreställningar i veckan.
– Vi har fått fantastisk feedback genom åren. Det vi lyfter är baserat på verkliga händelser, och många av misstagen är sådana vi själva har gjort under vår tid i vården, berättar skådespelerskan.
Håbo kommun är en av många aktörer som ser värdet i deras arbete. Genom att satsa på utbildningar som dessa hoppas kommunen stärka bemötandet och skapa en tryggare vardag för både personal och vårdtagare.
Två röster om föreställningen: ”Det överdrivna förstärker och förtydligar situationer”
Minna Leino, Ängsgården Dagverksamhet: ”En väldigt bra föreställning! Den bjuder på stor igenkänning i mycket, även om vissa delar är något överdrivna. Men just det överdrivna förstärker och förtydligar situationer, känslor och händelser på ett effektivt sätt. En viktig påminnelse om vikten av det mänskliga värdet”.
Anette Hansen, Håbo Hemtjänst: ”Det var jättebra! Gamla Lilly fick verkligen ett fruktansvärt bemötande av Nettan på hemtjänsten. Det var hemskt men nyttigt att få se och sedan prata om liknande situationer. Som i de flesta jobb så kan man ibland hamna i slentrian och behöver bli påmind om hur oerhört viktigt ett värdigt bemötande är”.