Patrik Carlsson är arg och besviken över hur takläggningsföretaget sålt på hans äldre far ett nytt tak trots att det inte behövs.

Äldre man utsatt för misstänkt takbedragare – sonen har anmält

En äldre man i Bålsta, under utredning för demens, har utsatts för misstänkt bedrägeri av ett takläggningsföretag som snabbt påbörjade arbete utan att följa avtal. Sonen anser att företaget har utnyttjat hans fars sårbarhet och har nu polisanmält händelsen.

Publicerad Senast uppdaterad

Den 2 oktober kontaktades Patrik Carlssons far av ett takläggningsföretag. Samma kväll kom företaget ut och genomförde en ”besiktning” – och fick fadern att skriva på ett kontrakt. Sedan påbörjades arbetet dagen efter, trots att det enligt kontraktet skulle ske först två dagar senare.

– Pappa genomgår en demensutredning och det här är rent lurendrejeri. Vad för slags seriöst företag åker hem till en kund på kvällstid, direkt efter ett första samtal? Och inte bara det, de lyckas även få med sig en besiktningsman som skriver ett tafatt protokoll på ”alla fel” och sedan skriver de direkt ett kontrakt med pappa.

Behövs inget takbyte

Sonen fick nys om det hela några dagar senare då en av pappans vänner ringde och var fundersam över allt material på pappans tomt och ställningen runt huset.

– Pappa var inte helt klar över vad som hänt men sa att de sagt att taket var dåligt och visade mig besiktningsprotokollet och kontraktet.

Patrik Carlsson är själv snickare och arbetsledare och har varit involverad i ett antal besiktningar.

– Det här är helt galet. Pappas tak är äldre, ja, men jag har själv hjälpt honom att renovera och underhålla det. Jag är så arg! Det behövs inget takbyte på hans hus och besiktningsprotokollet innehöll flera faktafel och saknade helt signatur från besiktningsmannen.

Har alltid ångerrätt

Pappan hade fått ett visitkort till en man på företaget, men då sonen provade ringa fanns ingen på det numret.Slutligen hittade han ett telefonnummer på takställningen och lyckades komma fram på det. 

– Jag förklarade att pappa inte har ekonomisk möjlighet till detta. Då svarade mannen att pappa kunde utöka banklånet. Han tipsade om hur jag skulle prata med banken för att lyckas få lånet godkänt.

Patrik Carlsson sa bestämt att arbetet måste avbrytas och ställningen tas bort samt att företaget inte skulle kontakta pappan något mer utan vända sig till sonen direkt, som är pappas ombud, med fullmakt. 

– Då fick jag till svar att ”din far är vår kund, du får närvara, men vi måste prata med honom”.

Patrik Carlsson hävdade också pappas ångerrätt, även om det i kontraktet fanns en ruta ikryssad som sa att ”Beställaren begär att påbörja arbetet inom ångerfristen”. 

– Man har alltid ångerrätt inom två veckor från påbörjat arbete, och företaget har en skyldighet att meddela om det. 

Överklagar 90 250 kronor för två dagars jobb

Ställningen och allt material har efter mycket om och men nu hämtats. Sluträkningen har också kommit för de två dagarnas jobb då ställningen sattes upp och några rader takpannor plockats ned och sedan ersatts med nya, eftersom företaget hade slängt de gamla. 

– Företaget vill ha 90 250 kronor för två dagarnas jobb – en helt oresonlig och ologisk summa. Jag har kontaktat både polis och Konsumentverket och överklagar nu sluträkningen. 

Han anser att det hela skötts både oprofessionellt och felaktigt från första mötet med hans pappa till sluträkning.

– Jag avser nu att ta det här så långt det bara går. Jag är helt övertygad om att man valde ut pappa och hans tak med tanke på hans ålder. Ingen av grannarna med lika gamla tak har kontaktats. Ett sådant här företag lurar och utnyttjar de svaga i samhället och får hela min bransch att se dålig ut. Det är skamligt!

Fler klagomål mot företaget

Ena Håbo-Tidningen har kontaktat Konsument Uppsala om takläggningsföretaget i fråga. De bekräftar att de är bekanta med företaget och att de hittills i år fått in tre olika klagomål mot det. I alla fallen var den berörde konsumenten en äldre person som också uttryckt att takarbetet egentligen inte varit något man har velat beställa eller något som har varit nödvändigt.

Tips: så agerar du om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri

Du bör alltid kontakta polisen: du kan ringa på 114 14 eller besöka en polisstation

Kontakta Konsumentverket - de granskar varor, tjänster och företag. Du kan ringa på telefon 0771-42 33 00, göra en digitall anmälan eller skicka brev. Behöver du vägledning så kan du söka hjälp på deras webbplats: hallåkonsument.se

Powered by Labrador CMS