Runt 2 400 husbilar har campat i hamnen i Enköping under sommarsäsongen, en ökning med 25 procent från förra året. Något som bland annat glädjer Enköpings näringslivschef Anna Holmström.

Glädjesiffrorna för turismen i Enköping: ”Jätteroligt att så många hittar hit”

Turismen i Enköpings hamn växer, med en kraftig ökning av husbilsbesökare. Under året har ställplatserna runt Enköpingsån tagit emot cirka 2 400 husbilar – en ökning med 25 procent jämfört med föregående år, enligt näringslivschefen Anna Holmström.

Publicerad Senast uppdaterad

Det finns idag 24 ställplatser runt ån, både vid Hamnmagasinen på Hamngatan samt vid Nyängsvägen.

– Det är jätteroligt att så många resenärer hittar hit. Hamnen i Enköping har stor utvecklingspotential och vi ska nu i höst kika närmare på hur vi kan utveckla servicenivån och erbjuda fler aktiviteter till besökarna.

Det finns större planer för hela hamnområdet på sikt

”Hamnen har stor potential”

Hamnen är en liten gästhamn som varje sommarsäsong tar emot i genomsnitt 250 båtar.

– Hamnen har stor potential som vi ännu inte utnyttjat fullt ut. Enköping uppfattas inte alltid som en Mälarstad, trots att det är just vad den är. Det är något vi behöver arbeta vidare med, säger näringslivschefen.

Ett steg i denna utveckling är att Enköpings kommun numer ingår i 4M – Fyra Mälarstäder, tillsammans med Västerås, Strängnäs och Eskilstuna.

– Genom 4M marknadsför vi våra gästhamnar runt Mälaren i syfte att locka fler besökare till vår region. Vi har bland annat ett gemensamt Gästhamnskort, där båtbesökarna får tips om vad man kan se och göra samt rabatt på fler nätter vilket gynnar oss alla.

Värdefulla lokala företag

En annan viktig bidragande faktor till den positiva utvecklingen i hamnområdet är de privata företagare som finns här.

– Som Mousa Eliya och hans Hamnmagasinen – han har på kort tid fått området att lyfta. Det finns flera personer och företag som vill vara med och göra saker utöver det vanliga. Det är viktigt och värdefullt för hela kommunen.

”Hamnen i Enköping har stor utvecklingspotential och vi ska nu i höst kika närmare på hur vi kan utveckla servicenivån och erbjuda fler aktiviteter till besökarna”, säger Anna Holmström.

Under sex veckor i somras hade kommunen en turistinformation i hamnen för att möta besökare och gäster.

– Det var en värdefull erfarenhet. Vi fick en bättre inblick i hur många besökare vi faktiskt har i hamnen och fick dessutom möjlighet att möta dem direkt, svara på frågor och ta del av deras behov och önskemål, berättar Anna Holmström.

Förbättra servicen i hamnen

I höst ska kommunen utvärdera sommaren i hamnen och inleda planeringen för 2025.

– Det handlar mycket om att förbättra servicen. Det finns många mindre åtgärder som kan genomföras på kort sikt, men på längre sikt är det viktigt att få på plats en komplett servicebyggnad.

Hamnområdet är däremot bara en del av en större helhet, som också omfattar de intilliggande hamnverken, centrumkärnan och det nya planerade området Plantskolan.

– Det finns större planer för hela hamnområdet på sikt. Och det är viktigt att all utveckling samordnas och planeras på ett genomtänkt sätt, eftersom alla områden påverkar varandra. En attraktiv gästhamn kan bidra till en mer levande stadskärna, vilket i sin tur stärker centrumhandeln och leder till mer liv och rörelse i närliggande områden, avslutar Anna Holmström.

Powered by Labrador CMS