Nio gör det lättare att ladda än att tanka
På Nios batteristation i Enköping kan de som äger eller leasar en elbil från Nio enkelt och på bara fem minuter byta ut sina urladdade batterier till fulladdade. – Batteribytet är för många av våra användare det självklara valet då man inte behöver gå ur bilen och bytet är gjort på bara några minuter, säger Gustaf Sjöholm på Nio Sverige.
På Nios batteristation i Enköping kan de som äger eller leasar en elbil från Nio enkelt och på bara fem minuter byta ut sina urladdade batterier till fulladdade. – Batteribytet är för många av våra användare det självklara valet då man inte behöver gå ur bilen och bytet är gjort på bara några minuter, säger Gustaf Sjöholm på Nio Sverige.
Stationen i Enköping ligger längs vägen till Sala, bakom restaurangen Dinners. Den är idag den femte och senaste batteribytesstationen som den kinesiska biltillverkaren Nio har i Sverige, och fler är på gång.
– En del som går i tankar på att skaffa elbil kan känna sig oroliga för hur lång tid det kan ta att ladda batteriet. Våra bilar går att ladda hemma och snabbladda som vanligt men man kan också byta hela batteriet – ett alternativ som gör det lättare att ladda än att tanka, säger Gustaf Sjöholm som är pressansvarig för Nio Sverige.
Som ett batterihotell
Enligt honom är det den tunga smoggen i Shanghai som ligger till grunden för Nios affärsidé.
– Nios grundare har berättat att han en dag tittade ut över sitt smoggiga Shanghai och frågade sig ”Vad kan jag göra år det här?” Den stunden och den frågan utgör grunden till elbilsföretaget som hela tiden strävar efter att erbjuda smarta och klimatsmarta lösningar till ett växande Nio-community.
Nios batteristationer fungerar lite som batterihotell (som både laddar och diagnostiserar batteriernas hälsa). Den första svenska stationen öppnade 2022 i Varberg på västkusten. I arbetet med att knyta samman Malmö, Göteborg och Stockholm så blev Enköping är den femte stationen. Enköping är också en viktig knytpunkt för Sälen och Borlänge.
– Vi är i ett etableringsskede och fokuserar i nuläget på att utöka med fler stationer runtom i landet. Den 17 augusti öppnar vi en station i Stockholm och inom kort har vi också en station klar i Arlandastad.
Nio är ett börsnoterat, globalt företag som grundades i Kina 2014. Det har idag nitton stationer i Europa i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna.
– I elbilslandet Norge startade vi ett år tidigare än i Sverige och har kommit lite längre. I Sverige erbjuder vi just nu fem modeller i premiumklassen i Sverige och har ett hundratal bilar som rullar på vägarna. Vi började med att lansera modeller i den övre prisskalan men har precis presenterat en attraktiv kombivariant och en mindre SUV som vi är övertygade om kommer att sälja i större volymer, säger Gustaf Sjöholm.
Tolv byten i timmen
Nio separerar sina bilar från batterierna och majoriteten av förarna väljer att köpa bil och leasa batteri eller leasa både bil och batteri, vilket är en förutsättning för att ha tillgång till batteribyten.
– När vi själva äger batterierna så garanterar vi att de alltid är optimalt skick, vilket innebär att förare till äldre bilar inte behöver oroa sig över försämrad batterihälsa.
Varje station i Sverige har tretton batteripaket och kan utföra tolv byten i timmen. – I stationerna kan batterierna laddas i skonsam hastighet vilket sliter mindre på dem. Den ”snällare” laddningen innebär också mindre belastning på elnätet än snabbladdning.
Tekniken går snabbt framåt – i Kina finns idag runt 1 600 stationer och man har redan uppgraderat den automatiserade batteribytestjänsten så den går ännu snabbare och kan utföra arton byten i timmen stället för tolv.
– Batteribyten är än så länge ganska nytt i Europa och somliga ställer sig först lite frågande. Men den kinesiska marknaden är bevis på att den här tekniken är beprövad och fungerar. Sedan 2018 har vi gjort 25 miljoner batteribyten. Vi gör det lika enkelt att köra på el som med fossila drivmedel.