PÅ RIKTIGT. LGF-triangeln, som varnar för Långsamt Gående Fordon, där den enligt mångas uppfattning ska vara – och bara där. Alltså på ett riktigt arbetsredskap och inte på en elektroniskt ”nedbromsad” personbil.

Krönika: ”Ett års väntan är rena öknen”

Egentligen är alltsammans Finlands fel. Rättare sagt, varför frågade finländarna EU om också de skulle få tillåta sina 15-åringar att köra A-traktor?

Publicerad

Mejlet från signaturen ”Epa-mamman” börjar så här:

”Vi bor fem kilometer utanför Bålsta, med obefintlig bussförbindelse och en till största delen oupplyst och smal väg till tätorten. När äldsta dottern fyllde 15 köpte vi en (dyr) moppebil till henne, men upptäckte snart att hela konstruktionen var i plast”

Några rader längre ner:

”Nu har storasyster Lina körkort för riktig bil och hennes A-traktor, som ersatte moppebilen, står oanvänd på gården. Lillebror fyller 15 i höst och räknar veckorna till den egna friheten att få köra till kompisar, skolan och träning. Ett års ytterligare väntan är rena öknen, inte minst för oss ständigt skjutsande föräldrar”.

Sedan den 28 februari, när EU-parlamentet klubbade förslaget till nytt körkortssystem, och 16-års gräns för svenska A-traktorer, har jag fått många, ja, massor av mejl med undringar runt hur det här kunde ske, plus frågor om när kravet på körkort B1 kommer att gälla.

Först och främst: Det nya regelverket är inte klubbat. Å andra sidan blir det så i höst efter slutförhandling mellan EU-parlamentet och EU-ländernas regeringar i ministerrådet.

Sedan går startskottet för den svenska Transportstyrelsen att utarbeta hur det hela ska gå till i praktiken, inklusive övningskörning och förarprov.

Troligt startdatum för den nya ordningen är den 1 juli 2028, så Linas lillebror i Bålsta kan lugnt skaffa sitt moppekort och överta A-traktorn.

Turerna runt A-traktorn har annars varit absurda. Både i Bryssel och här hemma. Det sistnämnda inte minst på sociala medier, där svenska politiker, oavsett färg, både ändrat åsikt och förnekat vad det egna partiet sagt och gjort i frågan – medan det fortfarande fanns tid.

Och egentligen är allt Finlands fel. Om inte finländarna för typ fem år sedan hade kommit på att det var en bra idé med A-traktorer, alltså att precis som i Sverige låta 15-åringarna slippa stå och frysa vid glest placerade busshållplatser, ja, då hade EU-kommissionen inte fått upp ögonen för det som faktiskt är ett lagbrott, helt enkelt olagligt, också i Sverige.

Finland gjorde misstaget att be EU om lov.

Men det är alltså nationen Sverige som är syndaren. Redan 2006 klubbades EU:s tredje körkortsdirektiv, som också blev svensk lag. Eller skulle ha blivit. ”Vi”, alltså Sverige, glömde bort det hela och har fortsatt tillåta 15-åringar att köra bil, låt vara i låg hastighet.

Att EU tillåter den svenska A-traktorn att fortsätta existera, är så långt det går att tänja på den europeiska välviljan. Att fartgränsen höjs från 30 till 45 km/timmen är ren bonus. 16-årsgränsen är priset att betala.

Powered by Labrador CMS