Klas Brink och Jan Tägt, överhettade redan från start. I bakgrunden en 60-årig Dodge Challenger, prislapp runt 350 000 kr.

Svettigt värre för jänkarfolket

KRÖNIKA. Bara Sverige svenska bilträffar har. Precis som kärleken till gamla bilar – att meka och putsa på. Mer än halvmiljonen veteranfordon. En helt klasslös folkrörelse – men hur ska vi få Europa att förstå det?

Publicerad

Två överhettade veteranbils-entusiaster försöker reda ut begreppen. 

I Bryssel pågår just nu arbetet med att få bort fordon som har mer än 30 år på bakaxeln. Självklart sker jobbet med miljön som förtecken. 

Platsen är Mel’s Garage. En av de båda männen är Klas Brink, innehavare av Mel’s i Enköping och Brinkens i Västerås. Tillika arrangör av den gigantiska jänkarträffen Summer Meet.

Den andre mannen på bilden ovan, med handen innanför skjortkragen, är Jan Tägt från MHRF, Motorhistoriska Riksförbundet.

Som samordnare för motororganisationer och föreningar, drar MHRF ett stort lass i arbetet med att först och främst få svenska EU-delegater att förstå konsekvenserna av det som håller på att ske i Bryssel – och agera därefter.

I andra hand gäller det att direkt påverka EU-kommissionen.

Åhörare den här kvällen är exakt 62 personer, samtliga garanterat ägare till minst varsin veteranbil, kanske en jänkare i stil med den Dodge Challenger årsmodell 74, som står lämpligt parkerad bakom de båda männen.

100 sidor remiss, 432 sidor utredningar, 895 sidor bilagor. Allt skrivet på byråkratengelska.

Svårt att förstå. På mer än ett sätt. Inte undra på att det bli varmt i lokalen. Efter en klunk vatten tar Jan Tägt till orda:

”EU:s utredare vill egentligen skydda de veteranbilar som är värda att bevara till eftervärlden, men förstår inte de långtgående konsekvenserna av sina egna formuleringar”.

Just här ligger nog både bakgrund och förklaring till det förslag som – om det blir verklighet enligt ursprungsversionen – slår undan benen på en svensk folkrörelse.

Ingen hänsyn tas till egna obetalda hobbytimmar i garaget: Om bilen inte går att återställa i originalskick, eller om upprustningen – räknat på verkstadspriser – överstiger värdet i stående skick, ja då är den avfall. Destruktion nästa. 

Det finns 75 000 jänkare i Sverige, plus – enligt MHRF – ytterligare en halv miljon (!) fordon med entusiast- och samlarstatus. Saknar motstycke i EU, Finland undantaget. Tägt: 

”Exklusiva märken har sina egna exklusiva klubbar över hela världen. Men försök förklara det faktum att när jeansklädda bakdelar sticker upp ur motorrummet under en svensk veteranbilsträff – ja, där och då är det fullkomligt ointressant om baken tillhör en börsmäklare eller vanlig knegare”.

Efter alla remissrundor kommer ELF-förordningen åter upp på bordet i Bryssel fram mot hösten. ELF är bokstavsförkortningen för End of Life Vehicle: Fritt översatt; bilens sista resa.

I Mel’s utställningshall står välputsade 60- och 70-talare, alla till salu i prislägen från 200 000 kronor upp mot miljonen.

Väl värda att bevara, eller inte?

Powered by Labrador CMS