De har ett nytt samarbete på lager: ”Vill vara en destination”
Ett nytt samarbete håller på att ta form ute vid Fagerudd Konferens. Bryggmasarna har flyttat in och första ölbryggningen är redan gjord. ”Kan vi hitta samarbeten i staden som gör att vi växer tillsammans är det bara positivt”, säger Fagerudds vd Sebastian Tarkowski.
När Ena Håbo-Tidningen var på besök i fredags förmiddag hade den nya hyresgästen precis satt igång den första historiska bryggningen i den nyrenoverade lokalen belägen ett stenkast från Fagerudds huvudanläggning.
På plats finns Bryggmasarnas Max Sidenstjärna och Gustav Fahlén.
Hur kul ska det här bli?
– Hur kul som helst. Vi är supertaggade. Det kommer att bli väldigt bra det här, säger duon.
Det Enköpingsbaserade nanobryggeriet som bildades för tre år sedan har fram till nu bedrivit sin verksamhet hemma i garaget. Men trots sin småskalighet med en bryggning i månaden i snitt har de lyckats etablera sig på den lokala marknaden för hantverksöl.
– Vi finns bland annat på The Players Inn, Haga slott och ICE.
Finns det en dröm att bli bryggare på heltid?
– Ja, någon gång i framtiden absolut – den ambitionen finns. Men det kräver sina volymer, det är det som är kruxet.
Fortfarande hobbyprojekt
Men ett första steg till att på sikt växa i en större kostym tar Bryggmasarna alltså nu i och med flytten till en större lokal och samarbetet med konferensanläggningen.
– Det ger oss en möjlighet att kunna expandera. Men det här ett hobbyprojekt fortfarande, vi livnär oss inte på att brygga öl. Det är kvällar och helger som gäller just nu.
På sikt finns även planer på ett så kallat tap room i bryggeriets lokal, bryggerivisningar, provningar och ölskolor.
Fagerudds vd Sebastian Tarkowski har en bakgrund i bryggerivärlden, bland annat som ölexpert på Carlsberg och varumärkesansvarig för Falcon och Nya Carnegiebryggeriet, och håller redan i dag regelbundet ölprovningar som en del av Fagerudds aktivitetsutbud.
Han ser fram emot den nya satsningen.
– Vi vill vara en destination, inte ”bara” en konferensanläggning. Det här är ett steg för att hitta ytterligare saker för våra gäster att göra när de besöker oss.
Han hoppas även att samarbetet med Bryggmasarna ska bli ett bra tillskott till besöksnäringen i Enköping.
– En del av poängen med det här är att hitta samarbeten i staden som gör att vi växer tillsammans. Det är bara positivt och jag hittar gärna flera samarbeten av den här typen. Att tillsammans kunna göra något som marknaden behöver. Vi som stad förtjänar fler sådana här ställen som utmanar och gör nya saker.
Efter några månader med renovering i den nya bryggerilokalen har den nya satsningen nu puttrat igång.
– Det har tagit ett litet tag eftersom det varit ett antal saker att lösa för att det ska bli en lokal anpassad för verksamheten. Golvet är ommålat för att kunna hålla rent, ny ventilation har dragits in liksom vatten och el och en värmeåtervinning på fläktaggregatet har installerats. Det alstras mycket värme här inne under bryggningarna och det känns dumt att skicka det rätt ut.
Nu ska serveringstillstånd sökas för det framtida tap roomet.
– Det är inte helt smidigt att få tillstånd och det ska det ju kanske inte vara heller. Nu ska vi försöka få hit flera enheter från kommunen för att visa hur vi har tänkt. Det handlar ju inte om något hak där man ska sitta och fyllna till och spela på maskiner – här handlar det om kultur, att upptäcka nya saker och känna glädje i smak och doft, avslutar visionären och entreprenören Sebastian Tarkowski.